
Registrul de bani personali pare a fi un instrument inutil pentru controalele Antifraudei atâta timp cât inspectorii nu pot să verifice dacă sumele declarate corespund realităţii. Deşi legea prevede că ospătarii sau vânzătorii sunt obligaţi „să prezinte sumele aflate asupra lor”, practic Antifrauda nu poate face percheziţii. Mediul de business spune că registrul va produce doar mai multă birocraţie costisitoare, în timp ce Antifrauda susţine că tocmai patronii l-au solicitat pentru a-şi controla mai strict angajaţii.
Registrul de bani personali, reintrodus luna aceasta în legislaţie, este prevăzut de OUG 8/2015 şi de Ordinul 513/2015. Conform reglementărilor, operatorul economic este cel obligat să asigure înregistrarea banilor deţinuti de angajaţi la ora începerii programului de lucru.
În acest fel, precizează Ministerul de Finanţe, în cazul unui control, patronii şi angajaţii nu vor putea susţine că eventualele sume găsite în plus faţă de sumele înregistrate sunt bani personali. Sumele deţinute la punctele de vânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor care nu pot fi justificate cu documentele emise cu casele de marcat, registrul de bani personali, registrul special sau chitanţe se confiscă.
La rândul lor, angajatii trebuie să prezinte la solicitarea organelor de control sumele de bani aflate asupra lor dacă sunt în incinta unităţii şi în timpul programului de lucru. Dacă nu pot justifica diferenţele, sunt sancţionaţi cu amendă între 1.000 şi 1.500 lei.
Registrul de bani personali a mai existat în legislaţie în anii 2007-2008. A fost introdus prin OUG 47/2007 de modificare a OUG 28/1999. În 2008, articolul din OUG 47/2007 referitor la registrul de bani personali a fost abrogat de Legea 264/2008 votată de Parlament, pe motiv că guvernul încălca art 53 din Constituţia României privind restrângerea unor drepturi și libertăți.

Se completeaza zilnic de catre personalul operatorului economic care isi desfasoara activitatea in unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, la inceputul programului de lucru, fara stersaturi sau modificari si fara a lasa spatii neutilizate.
Operatorul economic raspunde de integritatea registrului de bani personali si completarea zilnica a acestuia de catre personalul care desfasoara activitate in unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor.
Operatorul economic notifica organului fiscal competent de administrare constituirea registrului de bani personali, precizand data deschiderii acestuia si numarul de pagini, conform numerotarii acestora, in termen de 5 zile lucratoare de la data publicarii ordinului 513/2015 (a fost publicat pe 30 aprilie).
Organul fiscal inregistreaza intr-o evidenta proprie, tinuta la nivelul fiecarui contribuabil, registrele de bani personali notificate ca fiind constituite.
Ce conţine registrul?
Registrul se prezintă sub forma unui caiet cu pagini A4, ce trebuie numerotat în ordine crescătoare şi semnat pe ultima pagină de către administratorul operatorului economic sau de către altă persoană împuternicită de acesta
Registrul de bani personali se pastreaza la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, in vederea prezentarii acestuia organelor de control.
Un operator economic poate utiliza un singur registru de bani personali pentru fiecare unitate de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor.
Angajatii trebuie să completeze „Registrul de bani personali” zilnic, la începutul programului de lucru, fără ştersături sau modificări şi fără să lase spaţii neutilizate. Astfel, angajaţii trebuie să scrie în registru, în fiecare zi, atunci când îşi încep programul de lucru, următoarele informaţii: data (ziua, luna, anul); numele şi prenumele; funcţia; suma de bani pe care o au la începerea programului; ora înregistrării; semnătura. Administratorul firmei răspunde de integritatea registrului, cât şi de completarea acestuia de către angajaţi. Operatorii economici care nu întocmesc „Registrul de bani personali” risca din 8 mai o amendă de 9.000 de lei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu